Value co-creation: a study of life quality at an university in the south Brazil

Main Article Content

Maicon da Silva
Luis Carlos Alves da Silva
Flávio Régio Brambilla

Abstract

This article aimed to analyze the life quality in a private higher education institution, from the point of view of students, through the value co-creation in higher education. Methodologically, research is characterized as a case study, and the unit of analysis was a University located in the Rio Pardo/RS Valley, in the south of Brazil where five students from the courses of administration and accounting sciences were selected to apply the research. The data collection was done through interviews, carried out through there is a script of questions previously established. The results highlight that the life quality in the university is directly related to the co-creation, on the one hand there is the desire to learn from the students and on the other the quality of the information that is passed on to them. The research also shows that the quality of life in the University is directly linked to student satisfaction and value creation, resulting from individual or joint actions (institution, professor and student).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Maicon da Silva, Universidade de Santa Cruz do Sul

Mestre em Administração pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2018). MBA em Gestão Empreendedora de Negócios pela Universidade do Vale do Taquari (2017). Pós-Graduação em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2015). Pós-Graduação em Docência no Ensino Técnico e Profissional pelo Instituto Interclasse (2018). Pós-Graduando em MBA em Gestão de Pessoas e Recursos Humanos pelo Instituto Interclasse (2018). Graduado em Administração pela Universidade do Vale do Taquari (2013). Assistente Comercial na Empresa Suppry Etiquetas Indústria e Comércio. Administrador (Responsável Técnico) das Empresas Facilserv Serviços Terceirizados Ltda; Apolo Construtora Ltda; Seidel e Bergmann Ltda; RHCIDADE Soluções Humanas LTDA. Experiência sem setor público público e privado; elaboração de projetos e captação de recursos do Governo Federal e Estadual; assessoria de imprensa.

Luis Carlos Alves da Silva, Universidade de Santa Cruz do Sul

Mestrado em Administração na Área de Gestão Estratégica de Marketing no PPGA da Universidade de Santa Cruz do Sul (2017). MBA Executivo em Gestão de Pessoas - Faculdade Unyleya (2017) Pós Graduação Docência no Ensino Técnico e Profissional - Instituto Interclasse (2018) Graduado em Administração pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto (2015), Gerente Regional - Grupo A Educação S Matriz RS. Consultor pela Controler Assessoria Empresarial. Experiência em Gestão de Estoques, Implementação de Sistemas, Gestão Comercial, Gestão de Marketing. Professor voluntário do Projeto Pescar - Ministra da Cadeia de Suprimentos, Gestão de Estoques, Gestão de Marketing.

Flávio Régio Brambilla, Universidade de Santa Cruz do Sul

Bacharel em Administração. Bacharel em Direito. Especialista em Recursos Humanos, Gestão Organizacional, Educação a Distância e Gestão Educacional. Mestre em Administração e Negócios: Marketing. Doutor em Administração. Professor Universitário (Mestrado em Administração). Pesquisador (interesse principal de pesquisa): Marketing Estratégico; Lógica Dominante do Serviço; Cocriação de Valor; Marketing de Relacionamento e CRM; Recuperação de Serviço. Consultor Organizacional. Professor e Coordenador Adjunto do Mestrado em Administração da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

References

ALEXANDER, Andrew et al. (2009) The co-creation of a retail innovation: shoppers and the early supermarket in Britain. Enterprise & Society, v. 10, n. 3, p. 529-558.

ALMEIDA, Gilberto Paiva de et al. (1994) Possibilidades e limitações do planejamento: um estudo na Universidade Federal de Santa Catarina.

ANDREU, Luisa; SÁNCHEZ, Isabel; MELE, Cristina. (2010) Value co-creation among retailers and consumers: New insights into the furniture market. Journal of Retailing and Consumer Services, v. 17, n. 4, p. 241-250.

ANDREU, Luisa; SÁNCHEZ, Isabel; MELE, Cristina. (2010) Value co-creation among retailers and consumers: New insights into the furniture market. Journal of Retailing and Consumer Services, v. 17, n. 4, p. 241-250.

AUH, Seigyoung et al. (2007) Co-production and customer loyalty in financial services. Journal of retailing, v. 83, n. 3, p. 359-370.

BALLANTYNE, David; VAREY, Richard J. (2006) Creating value-in-use through marketing interaction: the exchange logic of relating, communicating and knowing. Marketing theory, v. 6, n. 3, p. 335-348.

BENJAMIN, Michael. (1994) The quality of student life: Toward a coherent conceptualization. Social Indicators Research, v. 31, n. 3, p. 205-264.

BRAMBILLA, Flavio.R. (2011) Co-criação de valor, desempenho percebido e a satisfação na educação superior privada em administração orientada pela lógica dominante do serviço. XXXV encontro da ANPAD. Rio de Janeiro/RJ – 4 a 7 de setembro.

BRASIL, Vinícius S.; SANTOS, Carolina; DIETRICH, Jorge F. (2010) Co-Criação de valor: proposição de uma estrutura de análise dos elementos influenciadores da criação compartilhada de valor nas empresas. Anais do EMA–IV Encontro de Marketing da ANPAD, Florianópolis.

CATUNDA, Maria AP; RUIZ, Valdete M. (2008) Qualidade de vida de universitários. Pensamento plural, v. 2, n. 1, p. 22-31.

CHAMON, E. M. Q. O. (2011) Qualidade de vida no trabalho. Rio de Janeiro: Brasport.

CHATHOTH, Prakash et al. (2013) Co-production versus co-creation: A process based continuum in the hotel service context. International Journal of Hospitality Management, v. 32, p. 11-20.

CIESLAK, Fabrício et al. (2012) Análise da qualidade de vida e do nível de atividade física em universitários. Journal of Physical Education, v. 23, n. 2, p. 251-260.

CUMMINS, Robert A. (1997) Assessing quality of life. Quality of life for people with disabilities: Models, research and practice, v. 2, p. 116-150.

CUNHA, Fernanda Soares et al. (2005) Qualidade de vida em alunos do 1 ano do curso de psicologia. Revista da Sociedade de Psicologia do Triângulo Mineiro–SPTM, v. 9, n. 1, p. 164-169.

DA CRUZ, Eunice Santos; GORDIA, Alex Pinheiro; DE QUADROS, Teresa Maria Bianchini. (2014) Qualidade de vida de estudantes de uma universidade pública da Bahia: acompanhamento durante os dois primeiros anos de graduação. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, v. 6, n. 3.

DE ALMEIDA, Marco Antonio Bettine. GONÇALVES, A.; VILARTA, R. (Org.) (2007) Qualidade de vida e atividade física: explorando teoria e prática. Barueri: Manole, 2004. Conexões, v. 2, n. 2.

DELLANDE, Stephanie; GILLY, Mary C.; GRAHAM, John L. (2004) Gaining compliance and losing weight: The role of the service provider in health care services. Journal of Marketing, v. 68, n. 3, p. 78-91.

DOS SANTOS, Carolina Rosado; BRASIL, Vinícius Sittoni. (2010) Envolvimento do consumidor em processos de desenvolvimento de produtos: um estudo qualitativo junto a empresas de bens de consumo. RAE-Revista de Administração de empresas, v. 50, n. 3, p. 300-311.

FERNANDES, Eda Conte. (1996) Qualidade de vida no trabalho: como medir para melhorar. Salvador: Casa da Qualidade.

FERRAZ, M. Fernanda; PEREIRA, Anabela Sousa. (2002) A dinâmica da personalidade e o homesickness (saudades de casa) dos jovens estudantes universitários. Psicologia, saúde & doenças, v. 3, n. 2, p. 149-164.

FÜLLER, Johann et al. (2009) Consumer empowerment through internet-based co-creation. Journal of management information systems, v. 26, n. 3, p. 71-102.

GALLAN, Andrew S. et al. (2013) Customer positivity and participation in services: an empirical test in a health care context. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 41, n. 3, p. 338-356.

GIL, Antonio Carlos. (2009) Estudo de caso. Atlas.

GRANT, Robert; CLARKE, Rodney J.; KYRIAZIS, Elias. (2010) Research needs for assessing online value creation in complex consumer purchase process behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, v. 17, n. 1, p. 53-60.

GREENE, Geoffrey W. et al. (2011) Identifying clusters of college students at elevated health risk based on eating and exercise behaviors and psychosocial determinants of body weight. Journal of the American Dietetic Association, v. 111, n. 3, p. 394-400.

HOLBROOK, Morris B. (Ed.) (1999) Consumer value: a framework for analysis and research. Psychology Press.

HU, Dixie et al. (2011) Multiple health behaviors: Patterns and correlates of diet and exercise in a Hispanic college sample. Eating behaviors, v. 12, n. 4, p. 296-301.

HUUSKO, T.; PITKALALA, K. (2006) What is quality of life? In: Can we mesaure quality of life? Saarijarvi, p. 9-23.

LUSCH, Robert F.; VARGO, Stephen L. (2006) Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Marketing theory, v. 6, n. 3, p. 281-288, 2006.

LUSCH, Robert F.; VARGO, Stephen L.; O’BRIEN, Matthew. (2007) Competing through service: Insights from service-dominant logic. Journal of retailing, v. 83, n. 1, p. 5-18.

MARANDI, Ebi; LITTLE, Ed; HUGHES, Tim. (2010) Innovation and the children of the revolution: Facebook and value co-creation. The Marketing Review, v. 10, n. 2, p. 169-183.

MARQUES, Renato Francisco Rodrigues et al. (2007) Esporte e qualidade de vida: reflexão sociológica.

MARTINS, Alda; PACHECO, Andreia; JESUS, S. (2008) Estilos de vida de estudantes do ensino superior. Mudanças: psicologia da saúde, v. 16, n. 2, p. 100-105.

MCCOLL-KENNEDY, Janet R. et al. (2012) Health care customer value cocreation practice styles. Journal of Service Research, v. 15, n. 4, p. 370-389.

MENDONÇA, Maurício Hoeschl et al. (2013) A qualidade de vida no trabalho na Universidade Federal de Santa Catarina.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. (2000) Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência & saúde coletiva, v. 5, p. 7-18.

MORAES, Edmilson Alves; MANZINI, Reinaldo B. (2009) Co-criação de valor através das experiências: uma pesquisa nas Empresas do Estado de São Paulo. ENCONTRO DE ESTUDOS EM ESTRATÉGIA DA ANPAD, v. 4, p. 1-16.

MORIN, Edgar. (1996) A noção de sujeito. Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes médicas, p. 45-58.

MUURINEN, S., SOINI, H., SUOMINEN, M., PITKALALA, K. (2009) Nutritional status and psichological well-being. E-spen, The European E-Journal of Clinical Nutrition and Metabolism, p. 1-4, Nov.

NADELSON, Louis S. et al. (2013) Why Did They Come Here?--" The Influences and Expectations of First-Year Students' College Experience". Higher Education Studies, v. 3, n. 1, p. 50-62.

NADLER, David A.; LAWLER, Edward E. (1983) Quality of work life: Perspectives and directions. Organizational dynamics.

NAHAS, Markus Vinicius. (2003) Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. Midiograf.

OLIVEIRA, Jose Ari Carletti de. (2006) Qualidade de vida e desempenho acadêmico de graduandos.

OLIVEIRA, Raquel Aparecida de et al. (2008) Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 42, n. 1, p. 57-65.

ÖZDEMIR, Ugur; TUNCAY, Tarik. (2008) Correlates of loneliness among university students. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, v. 2, n. 1, p. 29.

PAYNE, Adrian F.; STORBACKA, Kaj; FROW, Pennie. (2008) Managing the co-creation of value. Journal of the academy of marketing science, v. 36, n. 1, p. 83-96.

PINI, Fabrizio Maria. (2009) The role of customers in interactive co-creation practices: The Italian scenario. Knowledge, Technology & Policy, v. 22, n. 1, p. 61-69.

PRAHALAD, Coimbatore K.; RAMASWAMY, Venkat. (2004) Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, v. 18, n. 3, p. 5-14.

QUEIROZ, Creuza Maria Brito; SÁ, Evelin Naked de Castro; ASSIS, Marluce Maria Araújo. (2004) Qualidade de vida e políticas públicas no município de Feira de Santana. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, p. 411-421.

RUST, Roland T.; ZEITHAML, Valarie; LEMON, Katherine N. (2001) O valor do cliente: o modelo que está reformulando a estratégia corporativa. Bookman.

SAUPE, Rosita. (2002) Qualidade de vida de estudantes de Enfermagem conforme escala de Flanagan. Ciência, Cuidado e Saúde, v. 1, n. 2, p. 287-292.

SCHLEICH, Ana Lúcia Righi. (2006) Integração na educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes.

SHAW, Gareth; BAILEY, Adrian; WILLIAMS, Allan. (2011) Aspects of service-dominant logic and its implications for tourism management: Examples from the hotel industry. Tourism Management, v. 32, n. 2, p. 207-214.

TOMBOLATO, Maria Claudia Roberta et al. (2005) Qualidade de vida e sintomas psicopatológicos do estudante universitário trabalhador.

TROCCOLI, Alberto (Ed.). (2009) Management of weather and climate risk in the energy industry. Springer.

VARGO, Stephen L.; LUSCH, Robert F. (2008) Service-dominant logic: continuing the evolution. Journal of the Academy of marketing Science, v. 36, n. 1, p. 1-10.

VILARTA, R.; GONÇALVES, A. (2004) Qualidade de vida: identidade e indicadores. Qualidade de vida e atividade física: explorando teoria e prática. Barueri: Manole, p. 3-25.

VOSS, Roediger; GRUBER, Thorsten; SZMIGIN, Isabelle. (2007) Service quality in higher education: The role of student expectations. Journal of Business Research, v. 60, n. 9, p. 949-959.

WHOQOL GROUP et al. (1995) The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social science & medicine, v. 41, n. 10, p. 1403-1409.

WIND, Jerry; RANGASWAMY, Arvind. (2001) Customerization: The next revolution in mass customization. Journal of interactive marketing, v. 15, n. 1, p. 13-32.

XIANG, Zhang; RONGQIUN, Chen. (2006) Customer Participative Chain: Linking Customers and Firm to Co-create Competitive Advantages [J]. Management Review, v. 1, n. 010.

YEH, Man-Ching. (2002) Loneliness, alcohol and marijuana use among male college students.

YIN, Robert K. (2003) Case study research design and methods third edition. Applied social research methods series, v. 5.

YIN, Robert K. (2015) Estudo de Caso-: Planejamento e Métodos. Bookman editora.

ZMOGINSKI, Amanda Saraiva et al. (2010) Co-criação de valor: inovação no modelo de negócio obtendo vantagem competitiva. Jovens Pesquisadores-Mackenzie.